Projekt Haglöfs

Skoluppgift: Ta fram en digital produktion för minst två plattformar.

Min lösning: Evenemangs-app samt lanseringsfilm åt företaget Haglöfs.

Deadline: 2 april

Upplägg: Idé & moodboard. Research om Haglöfs, tävlingar, events. Skiss/wireframes. Grafisk profil. Prototyp. Användartest. Korrigering och komplettering. Skiss på lanseringsfilm. Skapa lanseringsfilm.

Moodboard

Moodboard 2

Jag började projektet med research av Haglöfs för att lära känna företaget lite mer. Därefter tittade jag på vad det faktiskt finns för olika tävlingar, events och klubbar kopplade till något som Haglöfs riktar sig till, tex skidor, klättring och vandring. Det visade sig finnas en bred marknad vilket ger mig en bra grund till min app.

Jag kollade sedan på hur olika evenemangs-appar kan se ut. Hämtade inspiration från bland annat Ticketmaster och Eventbrite.

Wireframes

Wireframes

Min idé har som sagt landat på en evenemangsapp åt företaget Haglöfs. Appen ska samla Sveriges alla evenemang och tävlingar kopplat till de sporter och friluftsaktiviteter som Haglöfs riktar sig till (tex skidor, klättring & vandring) i syfta att öka deras varumärkeskännedom. Tanken är att man i appen ska kunna köpa biljetter och anmäla sig till olika evenemang och tävlingar samt spara sina biljetter direkt i appen.

Efter research om företaget och inspirationsletande i andra evenemangsappar har jag nu ritat upp wireframes på vilka sidor och funktioner appen ska innehålla samt hur flödet ska vara uppbyggt, på bilden syns ett urval av dessa. Nästa steg blir att ta fram en grafisk profil till appen utifrån Haglöfs befintliga.